عیسای ناصری

7 پیام تماثیل راتزینگر، در این فصل، به بررسی تماثیل می پردازد. تماثیل قلب موعظه عیسی را شـکل میدهند. از این رو، در طول تاریخ کلیسا همواره برای فهم تماثیل تلاش شده اسـت؛ از جمله آدولف یولیشر (julicher Adolf ،(از محققان تفسیر انتقادی، اثـری دو جلـدی بـه نـام دربارة تماثیل (hesu redden Geleichnis Die (دارد. او بـین تمثیـل (parable (و حکایـت رمـزی (allegory (فرق می گذارد و متذکر میشود از آنجا کـه حکایـت رمـزی ـــ کـه در فرهنـگ یونان، برای تفسیر و پرده برداری از محتوای اسرارآمیز پنهانِ متون معتبر دینیای بـه کـار میرفت که دیگر مورد پذیرش نبودند ــ در زمـان عیـسی مرسـوم بـود، ممکـن اسـت تماثیل همانند حکایات رمزی به نظر برسند. جاچیم جرمیاس (Jeremias Jachim (در کتـاب تماثیل عیسی معتقد است هر تمثیل محتوا و پیام خاص خود را دارد . او با توجه به ایـن نکته، تماثیل را از نظر موضوع به نه دسته تقسیم می .کند به نظر راتزینگر عیس ی نمی خواهد با بیان تماثیل، نوعی معرفت انتزاعی به ما بدهـد . او می خواهد ما را به سرّ خدا برساند، یعنی به نوری که چـشمان مـا تـاب تحمـل آن را ندارد. از این رو، برای اینکه سـرّ خـدا را بـرای مـا دسـت یـافتنی کنـد، آن را از طریـق واقعیات زندگی دنیوی به ما نشان میدهد . مؤلف، به نقل از انجیل لوقا، سه تمثیل را مهم میشمارد و به تبیین آنها میپردازد : . 1 سامری نیکو (داستان مردی کـه گرفتـار دزدان مـی شـود . دزدان، پـس از سـرقت اموالش، او را مجروح در جاده رها میکنند، تا اینکه یک سامری او را نجات میدهد ). . 2 مرد ثروتمند و ایلعاذر فقیر (حکایت مرد ثروتمندی که نسبت به همسایة فقیـرش بیتوجهی می کند. پس از مرگ، فرشته ها مرد فقیر را نزد ابراهیم می برند و مرد ثروتمنـد در عالم مردگان در عذاب میماند). . 3 پسر ولخرج (یا به عبارتی دو برادر و پدر خوب ). بـه نظـر راتزینگـر شـاید ایـن تمثیل از زیباترین تماثی ل عیسی باشد . این تمثیل داستان مردی اسـت کـه دو پـسر دارد . پسر جوان تر سهم ارث خود را زودتر مطالبه و خانه را تـرک مـی کنـد . او بـا ولخرجـی

 سرمایهاش را هدر می دهد و به بـدبختی مـی افتـد؛ بـه طـوری کـه مجبـور مـی شـود در خوکدانی کار کند و پس مانده غذای خوک ها را بخورد . روزی به خود می آید و به فکر میافتد اگر لیاقت پسر بودن را ندارد، دست کم، به خانه برگردد و به عنـوان یـک کـارگر برای پدرش کار کند؛ اما پدرش از او استقبال می کند و بازگشت او را جـشن مـی گیـرد . بندیکت ذیل این داستان می گوید «: برای مـا نـاگوار اسـت کـه مـی بینـیم داسـتان پـسر ولخرج، که می خواهد به تنهایی و بدون قید و بند خوش بگذراند، روح طغیانگرِ جهـان مدرن در برابر خدا و شریعت خدا را منعکس می .»کند پیر جرلوت (Gerelot Pierre (در تفسیر این تمثیل میگوید «: عیسی این تمثیل را به کـار میبرد تا خیرخواهی خود نسبت به گناه کاران را توجیه کند. عیسی خود انکشاف همـان کسی است که پـدر نامیـده مـی شـود . توجـه بـه ایـن محتـوای تـاریخیِ تمثیـلْ نـوعی مسیحشناسی تلویحی با خود دارد . آبای کلیسا تمثیل دو برادر را دست مایه تبیین رابطـه یهودیان و غیریهودیان قرار می دهند. پسر گمشده مثَل جهان شرک است کـه عیـسی، از سر لط ف، در به سوی خدا را بر آنان گشوده است و برادری که در خانه مانـده تـصویر قوم اسرائیل است .» جرلوت با اشاره به سخن پسر بزرگ تر که به پدرش گفت «: ای پـدر سـال هـا تـو را خدمت کردم و هیچ گاه از دستور تو سرپیچی نکردم »، می گوید «: این جمله بر این نکتـه تأکید می کند که از نظر یهودیان خدا بیش از هر چیزی همـان شـریعت اسـت . آنـان بـه نوعی رابطه شرعی میان خود و خدا قائل اند؛ اما خـدا بـزرگ تـر اسـت و آنـان بایـد از خدای شریعت به خدای بزرگ تر، یعنی خدای محبت روی آورند . » نکته بسیار مهم این است که بندیکت مدعی است حتی تماثیل نیز مـشتمل بـر نـوعی مـسیح شناسـی پنهـان هستند، از این رو تلاش می کند تماثیل و وقایع تاریخی را به صورت الاهیاتی بـازخوانی کند و آنها را به مسیحشناسی برگرداند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد